Blessures voorkomen bij joggen... Tips & Tricks!

21-01-2018

Blessures tijdens of na het joggen kunnen vaak vermeden worden door enkele toevoegingen aan je trainingsschema, maar ook aan je ingesteldheid om een training te starten en af te werken! Sportice geeft je enkele tips & tricks om blessures te vermijden en zo te gaan voor een optimaal trainingsresultaat.

  • Rustige start!

Zorg dat je lichaam wordt voorbereid op dergelijke inspanning. Ga niet onmiddellijk je trainingstempo lopen want je loopt een grotere kans op een spier- of peesblessure.

  • Ga niet te hard wanneer het makkelijk aanvoelt!

Je hebt dagen dat het zeer goed gaat en soms ook niet. Je kan vlot je tempo aanhouden en je zit in de flow van het lopen. Blijf bij je trainingsschema en zorg dat je overmoed vermijdt. Sla geen stappen over in je opbouw naar je doel!

  • Doe aan preventie en negeer kwaaltjes niet.

Bereidt je lichaam voor op de impact die op het lichaam werkt tijdens het lopen. Stabiliteit van het lichaam tijdens het lopen werkt preventief en is bovendien ook bevorderlijk voor je lichaamshouding in het dagelijkse leven.

  • Recuperatie als essentieel onderdeel van je trainingsschema.

Loop niet te hard van stapel en respecteer de rustperiodes in je trainingsschema. Laat je lichaam goed herstellen van de vorige trainingssessie zodat je je lichaam een volgende prikkel geeft op het juiste moment! Dit in combinatie met een gevarieerde en gezonde voeding helpt je je doel te bereiken EN de kans op een blessure wordt verkleind!