Sporten in het koude weer... Hoge drempel, maar ook een hoog rendement!

07-01-2018

Het voorstel om op een dag als vandaag te gaan sporten bij lage temperaturen en een koude snedige wind, zal door vele mensen meteen als "dom idee" worden bestempeld. In een dom idee zit af en toe iets, zeker wanneer je aan de slag gaat met deze tips over sporten in een koude omgeving.

  1. Weer je tegen de koude, zodat je meer plezier beleeft aan je training! Doe verschillende laagjes aan zodat je met een optimaal gevoel je training kan afwerken.
  2. Skip de opwarming niet! Zo voorkom je blessures en werk je de stijfheid bij het begin van je training, vaak veroorzaakt door het koude gevoel, meteen weg. Dit bevordert de bloedcirculatie doorheen je lichaam.
  3. Onderbreek je training niet te vaak. Zo voorkom je verstijving van je spieren.
  4. Ook in het koude weer transpireer je. Voorzie een voldoende vochtopname tijdens langere inspanningen (bv. duurtrainingen op de fiets). Niet enkel tijdens, ook voor en na de inspanning.
  5. Neem de term "cooling down" niet te letterlijk en sta niet te lang stil in de koude omgeving na je training. Voorzie een korte stretching in droge en warme omstandigheden zodat je te snelle afkoeling van je lichaam verhindert.

Om nog maar te zwijgen van de voldoening die je hebt na je training :-) Die koude tenen ben je tegen dan al lang vergeten!